Visitationszon
Media har än en gång dragit igång en pseudodebatt, denna gång kring visitationszoner. Enligt både media och ”mannen på gatan”, som tycks ha en förkärlek för fackligt arbete, är det av yttersta vikt att en arbetslös, ung man utan gymnasiekompetens – men iklädd Parajumpersjacka, Guccikeps och med en Rolex kring handleden – inte ska känna sig diskriminerad, snarare än att med alla medel bekämpar systemhotande brottslighet.
I Ryssland kallas detta fenomen för ”Maskirovka”, medan det i Sverige går under benämningen mainstreammedia (MSM). Syftet i Ryssland är att förvilla en fiende; i Sverige verkar det som att målet är att förvirra potentiella högerväljare.
Man kan inte undgå att fråga sig: Är det verkligen möjligt att vara så naiv? Är det verkligen klokt att låta dessa personer påverka opinionen? Svaret är troligtvis nej, detta är knappast till samhällets fördel. Ta bara debatten kring gränskontrollen vid Öresundsbron som exempel – där alla, inklusive den stressade veckopendlaren blev tvungna att visa pass. Detta eftersom selektiva kontroller baserade på subjektiva misstankar inte ansågs vara acceptabla, vilket resulterade i onödiga kostnader på miljontals kronor, missade dagishämtningar och allmän frustration – utom för de som saknade pass.
För att säkerställa att ingen oavsiktligt känner sig kränkt, och för att tillmötesgå både vänsterns och mediernas ömma tår. Har man beslutat att en visitationszon inte bara ska utannonseras 24 timmar i förväg, utan även markeras tydligt med skyltar som proklamerar ”STOPP VISITATIONSZON! GÅ RUNT!”